Dwumasa – objawy awarii koła dwumasowego

Dwumasa – objawy awarii koła dwumasowego

Koło dwumasowe to jeden z najbardziej awaryjnych elementów układu napędowego samochodu. Każdy posiadacz pojazdu wyposażonego w dwumasę musi zdawać sobie sprawę, iż prędzej czy później zajdzie potrzeba jej wymiany, co nigdy nie jest tanią rzeczą. Szacuje się, że przeciętny przebieg auta, przy którym zachodzi potrzeba wymiany koła dwumasowego to 160 000 – 200 000 przejechanych

Koło dwumasowe to jeden z najbardziej awaryjnych elementów układu napędowego samochodu. Każdy posiadacz pojazdu wyposażonego w dwumasę musi zdawać sobie sprawę, iż prędzej czy później zajdzie potrzeba jej wymiany, co nigdy nie jest tanią rzeczą. Szacuje się, że przeciętny przebieg auta, przy którym zachodzi potrzeba wymiany koła dwumasowego to 160 000 – 200 000 przejechanych kilometrów. W bardziej skrajnych przypadkach uszkodzenia zdarzają się nawet już przy zaledwie 60 000 – 70 000 km na liczniku. Dwumasa objawy awarii – dowiedz się jakimi objawami charakteryzuje się uszkodzona dwumasa.

Dwumasa – objawy zużycia

To jednak, jak szybko do tego dojdzie zależy od szeregu czynników. Specjaliści na pierwszym miejscu wskazują tutaj na tzw. niewypał silnika, zarówno na biegu jałowym, jak i podczas jazdy oraz niewypały cylindrów, których przyczyn należy poszukiwać m. in. w zbyt niskim ciśnieniu w jednym z cylindrów. Spory pływ na stan koła dwumasowego mają także nadmierne wibracje występujące np. przy nieprawidłowym załączaniu silnika, które na dłuższą metę mają bardzo negatywny wpływ na właśnie ten element układu napędowego. Trzeba też wspomnieć o jakże zgubnych nawykach kierowców, jak chociażby regularna jazda z maksymalną prędkością obrotową silnika oraz bardzo popularna, zwłaszcza wśród taksówkarzy, jazda na nieprawidłowym biegu.

Dwumasa – objawy najczęściej spotykane:

  • charakterystyczny hałas i stukanie pochodzące z jednostki silnikowej podczas włączania i wyłączania zapłonu;
  • odczuwalne drżenie nadwozia pojazdu podczas pracy na biegu jałowym, których powodem są drgania wydobywające się z okolic silnika;
  • nierówna, czasem nawet przerywana praca silnika;
  • różnego rodzaju hałasy i tzw. stuki, których źródło zlokalizowane jest w okolicy skrzyni biegów;
  • nieprzyjemne szarpanie pojazdu przy ruszaniu;
  • brak możliwości płynnego ruszenia oraz brak swobodnej zmiany biegów;
  • zarysowania, pęknięcia i przebarwienia cieplne na powierzchni roboczej koła dwumasowego.

Jak zapobiec kosztownej wymianie koła dwumasowego?

Aby wymiernie wydłużyć żywotność dwumasy w codziennych użytkowaniu pojazdu należy stosować kilka elementarnych zasad, które warto wcielić w życie. Jest to:

  • uruchamianie i gaszenie silnika przy jednocześnie wciśniętym pedale sprzęgła;
  • unikanie nadmiernego przeciążenia silnika, wynikającego np. z jazdy z niską prędkością na wysokim biegu;
  • przeciążenie koła dwumasowego, występujące na skutek ciągnięcia przyczepy o większej ładowności, niż jest to zalecane dla danego modelu samochodu;
  • w przypadku awarii, nie wolno pchać auta celem jego odpalenia;
  • rezygnacja z takich nawyków, jak ruszanie z miejsca z piskiem opon lub tzw. strzelania ze sprzęgła (gwałtowne puszczanie pedału sprzęgła);
  • przy każdej naprawie związanej ze sprzęgłem, warto zlecić dodatkowo sprawdzenie stanu technicznego koła dwumasowego.

Taniej nie znaczy lepiej

Dużą popularnością cieszy się ostatnio regeneracja zużytych kół dwumasowych, a na terenie całego kraju nie brakuje zakładów specjalizujących się w takich usługach. Należy jednak pamiętać, aby nie wybierać opcji najtańszych, gdyż z reguły spadek ceny jest równoznaczny z niską jakością wymienionych na nowe elementów wewnętrznych koła dwumasowego, co w dalszej perspektywie może narazić właściciela na dodatkowe koszty, wynikające z konieczności następnej naprawy, a pierwotne oszczędności okażą się pozorne.

© Copyright 2022 KoloDwumasowe.pl by Olinet.pls