Koło dwumasowe – awaryjność we współczesnych autach

Koło dwumasowe – awaryjność we współczesnych autach

Jednym z podstawowych zadań koła dwumasowego jest wytłumienie wszelkich możliwych drgań związanych z układem napędowym, które generowane mogą być na niskich obrotach czy w trakcie ruszania. Poza tym, wpływa ono na płynność pracy silnika i jest częścią niezbędną we współczesnych samochodach. Mimo tego, iż – to relatywnie nowe -rozwiązanie przyniosło wiele korzyści w kwestii poruszania

Jednym z podstawowych zadań koła dwumasowego jest wytłumienie wszelkich możliwych drgań związanych z układem napędowym, które generowane mogą być na niskich obrotach czy w trakcie ruszania. Poza tym, wpływa ono na płynność pracy silnika i jest częścią niezbędną we współczesnych samochodach. Mimo tego, iż – to relatywnie nowe -rozwiązanie przyniosło wiele korzyści w kwestii poruszania się i funkcjonowania auta, to wiąże się również z, niestety, całkiem sporą awaryjnością. 

Dwumasa – budowa i awaryjność

Koło dwumasowe jest konstrukcją w pełni zamkniętą, zatem niemożliwe jest przeprowadzanie na nim jakichkolwiek modyfikacji oraz zmian. Na jego budowę składają się dwie podstawowe masy: masa pierwotna (część większa i dużo cięższa od drugiej, to również w niej znajdują się sprężyny odpowiedzialne za tłumienie drgań skrętnych) oraz masa wtórna. Ta, z kolei odbiera moment obrotowy silnika od masy pierwotnej, a także stale współpracuje z tarczą sprzęgłową, która przylega do masy wtórnej.

Z racji dużo bardziej skomplikowanej budowy od zwykłego koła zamachowego, koła dwumasowe charakteryzują się podatnością na liczne awarie – do wymiany tej części zmuszeni możemy być już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Podobnie, jak przy sprzęgle, na stan dwumasy ogromny wpływ ma sam styl jazdy kierowcy, dodatkowo materiał ten nie należy do najtańszych. Przykładowo, za nowe koło dwumasowe passat b6 przyjdzie nam zapłacić nawet kilka tysięcy złotych – włączając w to robociznę. Co gorsza, część ta jest niemożliwa do naprawienia, toteż gdy raz zostanie uszkodzona możliwa będzie wyłącznie jej pełna wymiana. Poza zbyt ostrą jazdą, stały wpływ na pogarszanie się stanu dwumasy mają, po prostu silniki współczesnych diesli, które charakteryzują się niezmiernie wysokim momentem obrotowym.

Co pozwoli nam zminimalizować ryzyko usterki?

Koła dwumasowe pełnią wiele istotnych ról wpływających na prawidłowe funkcjonowanie pojazdu, warto się skupić na paru podstawowych, które mają najwyższy wpływ na auto:

  • spełnia rolę zwykłego koła zamachowego, dodatkowo tłumiąc przy tym drgania pochodzące z układu napędowego
  • redukuje i minimalizuje nagły wzrost momentu obrotowego
  • zastępuje swoim działaniem tłumik drgań, który wcześniej znajdował się w tarczy sprzęgła, a w współczesnych autach przeniesiony jest właśnie na koło dwumasowe

Aby uniknąć zbyt szybkiego przymusu wymiany koła dwumasowego możemy wprowadzić do naszej jazdy parę nawyków, które ją upłynnią i korzystnie wpłyną na stan dwumasy. To jest, w trakcie jazdy – krótkiej czy długiej – należy unikać wysokiego obciążania całego układu napędowego. Równoznaczne z tym jest unikanie gwałtownego hamowania, przyśpieszania oraz ruszania z miejsca. Oczywiście, istotnym czynnikiem będzie także stan techniczny naszego auta, dlatego jeśli decydujemy kupić się model używany, dokładnie sprawdźmy wszystkie części ulegające największej eksploatacji.

Kup koło dwumasowe do VW Passat B6 na sprzeglo.com.pl

© Copyright 2022 KoloDwumasowe.pl by Olinet.pls