- 6 września, 2022
- By admin
- In Tania dwumasa
- Tags dwumasa objawy, koło dwumasowe, koło dwumasowe objawy, sprzęgło, uszkodzenie dwumasy
- 400
- 0
Koło dwumasowe to element układu napędowego znajdujący się między jednostką napędową a sprzęgłem. Jest odpowiedzialne za przenoszenie napędu z silnika przy jednoczesnym redukowaniu drgań i wibracji szkodliwych dla skrzyni biegów. Większości kierowców kojarzy się jednak z dużym wydatkiem w wypadku awarii. Jak rozpoznać objawy uszkodzenia dwumasy? Koło dwumasowe objawy uszkodzenia Do najczęstszych objawów uszkodzenia dwumasy
Koło dwumasowe to element układu napędowego znajdujący się między jednostką napędową a sprzęgłem. Jest odpowiedzialne za przenoszenie napędu z silnika przy jednoczesnym redukowaniu drgań i wibracji szkodliwych dla skrzyni biegów. Większości kierowców kojarzy się jednak z dużym wydatkiem w wypadku awarii. Jak rozpoznać objawy uszkodzenia dwumasy?
Do najczęstszych objawów uszkodzenia dwumasy należą:
Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, warto jak najszybciej udać się do profesjonalisty. Ale po co ten pośpiech?
Koło dwumasowe to element eksploatacyjny – prędzej czy później będzie czekać nas wymiana. Szacuje się, że jego żywotność to 150-200tys km przebiegu, a wiele zależy od stylu jazdy kierowcy. Niektórzy ignorują pierwsze objawy zużycia dwumasy a nawet przyzwyczajają się do jazdy z uszkodzonym podzespołem. Czasami koło dwumasowe szybko się rozpada, co zwykle unieruchamia samochód w najmniej odpowiednim momencie. W niektórych jednak przypadkach można jeździć przez długi czas, nie zauważając żadnych istotnych konsekwencji. Nie oznacza to jednak, że konsekwencji nie ma.
Uszkodzone koło dwumasowe nie wytłumia skutecznie drgań z jednostki napędowej i przenosi je na sprzęgło, a dalej na skrzynię biegów. W rezultacie cały układ napędzania ulega jeszcze szybszej eksploatacji. Nie bez powodu mówi się zatem o dwumasie, że jest „bezpiecznikiem” układu napędzania. Przy zauważeniu objawów zużycia dwumasy warto udać się na diagnozę do specjalisty i zmienić część na nową aby zapobiec kosztownemu serwisowi skrzyni biegów w nieodległej przyszłości.
Najczęstszym zagrożeniem jest całkowita awaria koła dwumasowego. Zwykle dzieje się to bez żadnego wcześniejszego ostrzeżenia i często prowadzi do unieruchomienia samochodu. W takiej sytuacji jedynym sposobem na powrót na drogę jest odholowanie pojazdu do warsztatu lub stacji benzynowej.
Innym poważnym zagrożeniem jest uszkodzenie innych elementów układu napędowego. Wadliwe koło dwumasowe często powoduje uszkodzenie skrzyni biegów, co jest znacznie droższe w naprawie. W najgorszym przypadku może dojść również do uszkodzenia silnika.
Z tych powodów zawsze warto szybko reagować na pierwsze objawy zużycia koła dwumasowego. Tylko interwencja w porę pozwoli nam uniknąć poważniejszych i bardziej kosztownych problemów.
Dwumasa to bardzo złożone urządzenie mechaniczne. Składa się z dwóch mas i systemu tłumików i amortyzatorów, które współpracują ze sobą, aby tłumić drgania i wibracje. Z czasem części te zaczynają się zużywać, co prowadzi do stopniowego pogorszenia działania całego systemu. W większości przypadków pierwsze oznaki zużycia pojawiają się po przejechaniu 150-200 tysięcy kilometrów.
Należy jednak pamiętać, że żywotność dwumasy zależy także od stylu jazdy kierowcy. Jeśli często jeździsz w sposób dynamiczny i agresywny, element ten zużyje się znacznie szybciej.
Podobnie eco-driving nie służy dwumasie. Jazda na zbyt niskich obrotach może pomóc zaoszczędzić parę groszy na paliwie, ale na pewno przyczyni się do szybszej eksploatacji koła dwumasowego.
Istnieje kilka sposobów na przedłużenie żywotności koła dwumasowego. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na sposób, w jaki używasz swojego samochodu.
Te nawyki pomogą utrzymać twoją dwumasę w dobrym stanie przez dłuższy czas.
Odpuść też zbyt agresywny chip-tuning. Dwumasa nie będzie przystosowana do pracy z zwiększoną mocą, rozpadnie się szybciej, a ty nie będziesz mógł skorzystać z gwarancji producenta – przysługuje ona tylko elementom montowanym w pojazdach o mocy, jaką dała fabryka.