Łożysko sprzęgła

Łożysko sprzęgła

Funkcje łożyska sprzęgła Łożysko sprzęgła, inaczej łożysko oporowe lub wyciskowe, stanowi istotny element układu sprzęgła. Funkcją łożyska sprzęgła jest naciskanie na sprężynę talerzową docisku sprzęgła, co powoduje odłączenie napędu z silnika do skrzyni biegów. Kiedyś, w dawniejszych samochodach proces pełniony obecnie przez łożysko sprzęgła realizowały linka i tak zwana łapa sprzęgła. System hydrauliczny był rozwinięciem

Funkcje łożyska sprzęgła

Łożysko sprzęgła, inaczej łożysko oporowe lub wyciskowe, stanowi istotny element układu sprzęgła. Funkcją łożyska sprzęgła jest naciskanie na sprężynę talerzową docisku sprzęgła, co powoduje odłączenie napędu z silnika do skrzyni biegów.

Kiedyś, w dawniejszych samochodach proces pełniony obecnie przez łożysko sprzęgła realizowały linka i tak zwana łapa sprzęgła. System hydrauliczny był rozwinięciem takiego typu układu, oddziaływał wysprzęglikiem na łapę sprzęgła i dalej na łożysko. Najnowszym i mającym coraz częstsze zastosowanie jest wysprzęglik centralny, inaczej siłownik hydrauliczny zintegrowany wraz z łożyskiem oporowym.

Objawy zużycia łożyska sprzęgła – jak rozpoznać problem

Podstawowym objawem świadczącym o zużyciu się łożyska sprzęgła są nietypowe dźwięki dobiegające z okolic sprzęgła oraz skrzynki biegów. Łożysko sprzęgła, tak jak każde inne łożysko kulkowe, ulega z czasem zużyciu i tracąc swoją sprawność i dotychczasowe właściwości zaczyna pracować niepokojąco głośno. Dźwięki świadczące o zużyciu łożyska to głośnie szum, huczenie ale i np. terkotanie.

Kolejnym, aczkolwiek mniej powszechnym objawem świadczącym o zużyciu łożyska sprzęgła jest pogarszająca się kultura pracy skrzyni biegów oraz utrudnione zmienianie biegów.

Łożysko sprzęgła – kiedy wymienić?

Wymiana łożyska sprzęgła stanowi obowiązkowy, nieodzowny element każdej wymiany zestawu sprzęgła. Zazwyczaj łożysko sprzęgła jest tak zaprojektowane, by móc cieszyć się jego sprawnością bez zarzutu tak długo, jak długo działa samo sprzęgło. Zazwyczaj łożyska sprzęgła są bardzo tanie w zakupie, a więc pomijanie ich w trakcie wymiany kompletu sprzęgła jest całkowicie ekonomicznie nieuzasadnione. Warto o tym pamiętać, ponieważ koszt samej robocizny, która wiąże się z wyjęciem skrzyni biegów jest zdecydowanie wysoki, kosztuje mniej więcej tylko co wymiana całego kompletu sprzęgła.

Niestety zdarzają się takie sytuacje w których okres bezawaryjnego, bezproblemowego użytkowania łożyska sprzęgła jest krótszy, niż okres sprawności samego sprzęgła. Wpływ na taką sytuację może mieć np. nieumiejętna jazda kierowcy lub niskiej jakości podzespoły zamontowane w samochodzie. Jeżeli zepsute łożysko sprzęgła daje o sobie mocno znać, warto rozważyć wymianę całego kompletu sprzęgła od razu dzięki czemu za robociznę zapłaciłeś tylko jeszcze jeden raz. Należy pamiętać, iż jeżeli zaniedbamy zużycie łożyska sprzęgła i nie zdecydujemy się na wymianę w odpowiednim czasie, staniemy przed ryzykiem unieruchomienia samochodu – np. w trasie.

© Copyright 2022 KoloDwumasowe.pl by Olinet.pls