Ślizganie się sprzęgła – powody

Ślizganie się sprzęgła – powody

Sprzęgło w samochodach z manualną skrzynią biegów charakteryzuje się dość prostym sposobem działania. Gdy pedał jest wciśnięty, napęd z silnika do skrzyni biegów i kół samochodu nie jest przenoszony wcale. Jeżeli pedał jest całkowicie odpuszczony, to mamy mechaniczne połączenie układu napędowego w całość, jeden obrót silnika równa się jednemu obrotowi wałka wejściowego skrzyni i odpowiedniej

Sprzęgło w samochodach z manualną skrzynią biegów charakteryzuje się dość prostym sposobem działania. Gdy pedał jest wciśnięty, napęd z silnika do skrzyni biegów i kół samochodu nie jest przenoszony wcale. Jeżeli pedał jest całkowicie odpuszczony, to mamy mechaniczne połączenie układu napędowego w całość, jeden obrót silnika równa się jednemu obrotowi wałka wejściowego skrzyni i odpowiedniej ilości obrotów kół napędowych, zależnie od wybranego biegu. Jednak czasami, mimo całkowitego odpuszczenia pedału sprzęgła, nie dochodzi do pełnego mechanicznego zespolenia układu. Dziś sprawdzimy jakie są tego powody i co należy zrobić w takiej sytuacji.

Powody ślizgania się sprzęgła

Mechanizm powinien potrafić zapewnić nieprzerwane dostarczanie mocy z silnika do dalszej części układu napędowego samochodu przez cały czas, nawet gdy wykorzystywany jest maksymalny moment obrotowy i maksymalna moc motoru. Odpowiada za to silna sprężyna w docisku, która ma za zadanie tak mocno docisnąć tarczę sprzęgła do powierzchni koła zamachowego i swojej własnej, by zapewnić pewne mechaniczne połączenie. Pomaga w tym okładzina cierna, którą posiada tarcza. Jeżeli którykolwiek z tych elementów zawiedzie, połączenie przestanie być pewne i dojdzie do sytuacji, którą zwiemy ślizganiem się sprzęgła.

Możliwe awarie podzespołów

Najczęściej dochodzi do całkowitego zużycia się okładziny ciernej tarczy lub do znacznego osłabienia siły sprężyny docisku. Powodem tego jest zwykle po prostu wyeksploatowanie, choć przy agresywnym stylu jazdy tarcza zużyje się niewątpliwie szybciej. Czasami ślizganie spowodowane jest czynnikiem zewnętrznym, jak na przykład nieprawidłową pracą łożyska oporowego, poprzez zbyt mocne naciągnięcie linki sprzęgła, bądź też uszkodzenie wysprzęglika hydraulicznego lub pompy. Bywa także, że na tarczę dostaje się olej z silnika lub ze skrzyni, co jest efektem awarii simmeringów – specjalnych uszczelniaczy na wale korbowym motoru oraz na wałku wejściowym skrzyni.

Jak naprawić ślizgające się sprzęgło?

Jeżeli sprzęgło ślizga się już mocno, to jazda samochodem stanie się męczarnią. Dynamiczne ruszanie bądź przyspieszanie stanie się niemożliwe, w skrajnych przypadkach auto nie będzie w stanie o własnych siłach podjechać pod jakiekolwiek wzniesienie. Wtedy jedyne o czym myślimy, to jak najszybsza naprawa tej usterki. Przede wszystkim nie powinniśmy wtedy jeździć samochodem, jeżeli naprawdę nie musimy. Każdy kilometr pokonany na ślizgającym się sprzęgle niszczy nie tylko sam mechanizm, ale również powierzchnię koła zamachowego. Tego elementu nie trzeba zwykle wymieniać, jednak jeżeli powierzchnia zostanie mocno naruszona, będzie to nieuniknione. Oznacza to o wiele większe koszty naprawy.

Które elementy wymienić?

Osoby posiadające skromniejszy budżet zazwyczaj próbują umówić się z mechanikiem na wymianę na przykład samej tylko tarczy, ewentualnie tarczy i docisku. Nie polecamy jednak tej metody. Jeżeli sprzęgło ślizgało się, to znaczy że już swoje lata i kilometry przeżyło. Powinniśmy więc wymienić je w całości, a więc założyć nową tarczę, docisk, łożysko oporowe oraz wysprzęglik. Jeżeli dodatkowo mamy koło dwumasowe i nie wygląda ono już najlepiej, również zaleca się jego wymianę, lub przejście na koło zwykłe jednomasowe.


Nie da się ukryć, że ślizganie się sprzęgła nie jest komfortową sytuacją dla właściciela samochodu. Pokonywanie kolejnych kilometrów jest bardzo męczące, a dodatkowo niewskazane. Naprawa generuje koszta, ponieważ operacja wymiany sprzęgła nie jest łatwa. Trzeba zdjąć z auta skrzynię biegów, a w nowych samochodach bywa to utrudnione z uwagi na brak miejsca i konieczność odkręcania wielu dodatkowych elementów. Dlatego pamiętajmy, by na częściach do sprzęgła nie oszczędzać. Lepiej zrobić naprawę raz, a dobrze i na zawsze pozbyć się problemu ze ślizganiem sprzęgła. A przynajmniej na następne 100 – 150 tysięcy kilometrów.

© Copyright 2022 KoloDwumasowe.pl by Olinet.pls