Ślizganie sprzęgła – przyczyny, objawy i naprawa

Ślizganie sprzęgła – przyczyny, objawy i naprawa

Ślizgające sprzęgło to potoczna nazwa częstej awarii układu napędowego w samochodzie. Ma ona ścisły związek z konstrukcją sprzęgła. Nie każdy jest mechanikiem-pasjonatem, więc nie każdy wie, że występowanie lekkiego ślizgania sprzęgła jest naturalne i konieczne, aby samochód ruszył z miejsca. Mamy z nim do czynienia wtedy, gdy powoli puszczamy pedał sprzęgła z jednocześnie włączonym biegiem,

Ślizgające sprzęgło to potoczna nazwa częstej awarii układu napędowego w samochodzie. Ma ona ścisły związek z konstrukcją sprzęgła. Nie każdy jest mechanikiem-pasjonatem, więc nie każdy wie, że występowanie lekkiego ślizgania sprzęgła jest naturalne i konieczne, aby samochód ruszył z miejsca. Mamy z nim do czynienia wtedy, gdy powoli puszczamy pedał sprzęgła z jednocześnie włączonym biegiem, wówczas auto nabiera prędkości. Zjawisko to wyrównuje prędkości obrotowe silnika, skrzyni biegów i ostatecznie kół. Można powiedzieć, że jest to „dobre” ślizganie. W przypadku gdy nie naciskamy na pedał sprzęgła a ślizg występuje, mamy do czynienia ze ślizganiem szkodliwym i niepożądanym, którego następstwem najczęściej jest awaria.

Ślizganie sprzęgła – objawy

Powodów nienaturalnego ślizgania sprzęgła może być wiele. Oto niektóre z nich:

  • zużycie okładzin ciernych na tarczy sprzęgła i docisku, co nie pozwala na przeniesienie mocy z silnika do skrzyni biegów i na koła
  • zaolejenie tarcz ciernych – wyciek oleju ze zużytego uszczelniacza wału korbowego lub płynu hydraulicznego z uszkodzonego wysprzęglika centralnego – może doprowadzić do poważnego uszkodzenia sprzęgła
  • zniszczony wysprzęglik – uszkodzenie powoduje ograniczenie pracy wysprzęglika, co daje poczucie podobne do tzw. „jazdy na półsprzęgle”.

Szkodliwy nawyk – jazda na półsprzęgle

Mnóstwo kierowców – zwłaszcza tych z wieloletnim stażem – może już nawet nie zwraca uwagi na ciągłą jazdę z lekko wciśniętym pedałem sprzęgła. Wydaje się to być tylko niewinnym przyzwyczajeniem, w rzeczywistości jednak jest bardzo szkodliwe dla sprzęgła, gdyż prowadzi do jego szybkiego zniszczenia. W efekcie „jazdy na półsprzegle” okładziny pod wpływem ślizgania ulegają bardzo szybkiemu rozgrzaniu, co może doprowadzić do spalenia sprzęgła, któremu towarzyszy charakterystyczny i nieprzyjemny zapach. Warto tutaj wspomnieć również o gwałtownym ruszaniu z piskiem opon. Ono także powoduje ślizganie i mocne rozgrzanie a w rezultacie szybsze zużycie lub uszkodzenie sprzęgła.

Sprzęgło się ślizga – jak to rozpoznać?

Najłatwiejszy w rozpoznaniu objaw ślizgania się sprzęgła to bardzo gwałtowny wzrost obrotów silnika, bez równoczesnego zwiększania prędkości. Obrazuje to również gwałtowne przyśpieszanie. Obserwując obrotomierz oraz nasłuchując pracę silnika można stwierdzić wzrastające obroty, ale prędkość samochodu zwiększa się nieznacznie lub wcale.

Kolejnym objawem ślizgającego się sprzęgła mogą być trudności przy ruszaniu z miejsca. Silnik wówczas wytwarza moc jednak nie trafia ona do kół. Ślizganie zauważalne jest częściej na wyższych biegach, przykładowo trzecim lub piątym. Występowanie tego zjawiska bez naciśniętego pedału sprzęgła na jakimkolwiek biegu jest niepożądane i należy je jak najszybciej skontrolować, gdyż świadczy o awarii sprzęgła.

Ślizgające się sprzęgło a zimny silnik

Stopień nagrzania silnika i całego układu napędowego nie ma znaczenia w przypadku ślizgającego się sprzęgła. Ślizganie należy jak najszybciej skontrolować, niezależnie czy pojawi się na ciepłym czy zimnym silniku gdyż może prowadzić do poważnej awarii, która uniemożliwi korzystanie z samochodu. Jazda pomimo ślizgającego się sprzęgła jest możliwa tylko przez krótki czas. Może zdarzyć się, że któregoś razu auto nie ruszy z miejsca, nie pozwoli osiągnąć wyższej szybkości lub zmieniać biegów. Warto też dodać, że jazda ze ślizgającym się sprzęgłem powoduje wytwarzanie bardzo dużej temperatury, która ma negatywny wpływ na inne elementy układu napędowego. Zdewastowana tarcza sprzęgła może prowadzić do rysowania powierzchni koła zamachowego przez wystające nity, więc element ten mimo zerowego zużycia będzie wymagał wymiany. Wnioskując, przy zauważeniu pierwszych objawów ślizgającego się sprzęgła należy jak najszybciej udać się do mechanika w celu zażegnania awarii, nie ryzykując powstawania dodatkowych zniszczeń i kosztownych napraw.

Dlaczego sprzęgło nadal ślizga się po wymianie?

Niewątpliwie, najlepszym sposobem na rozwiązanie problemu ślizgającego się sprzęgła jest jego wymiana. Biorąc pod uwagę wysokie koszty robocizny lepiej wymienić cały zestaw sprzęgła niż jedynie pojedyncze elementy. Dzięki temu można jednorazowo zapłacić za wymianę oraz uniknąć sytuacji, w której może się okazać, iż po wymianie jednego elementu wyjdzie na jaw, że uszkodzone są też inne.

Uszkodzony wysprzęglik

Istnieją sytuacje, w których sprzęgło ślizga się również po wymianie. Najczęściej wówczas okazuje się, że nie tylko zużycie okładzin ciernych powodowało awarię. Należy wziąć pod uwagę, że uszkodzeniu mógł ulec cały układ wysprzęglania. Powodem może być też błąd w zakładaniu nowego sprzęgła, np. odwrotne zamontowanie tarczy sprzęgła lub łożyska. Inne możliwe i częste błędy przy montażu to składanie sprzęgła z dociskiem samonastawnym bez użycia specjalistycznego narzędzia. Ślizganie może występować również w przypadku dobrania sprzęgła nieodpowiedniego do danego modelu samochodu. Aby tego uniknąć, zachęcamy do kontaktu z naszym sklepem. Konsultanci zapewniają profesjonalną pomoc oraz cenne wskazówki w wyborze odpowiedniego sprzęgła.

Zaolejenie powierzchni ciernych tarczy sprzęgła

Gdy po wymianie całego zestawu sprzęgła na nowy dochodzi do ponownego zaolejenia powierzchni ciernych, sprzęgło w dalszym ciągu będzie się ślizgać. Wówczas należy skontrolować uszczelniacz wału korbowego a także wysprzęglik centralny ze szczególnym zwróceniem uwagi na ewentualne wycieki. Innym możliwym powodem ślizgania się sprzęgła może być zużycie koła zamachowego, dlatego w tej kwestii kluczowe jest, aby mechanik wykonujący usługi wymiany dokładnie obejrzał wszystkie zależne od siebie elementy konstrukcji sprzęgła.

© Copyright 2022 KoloDwumasowe.pl by Olinet.pls