Tarcza sprzęgła – jak działa?

Tarcza sprzęgła – jak działa?

Jednym z ważnych elementów układu przenoszenia napędu w samochodzie jest tarcza sprzęgła. To właśnie ten element odpowiedzialny jest za przekazanie momentu obrotowego z koła zamachowego do wałka sprzęgłowego w skrzyni biegów. Najczęściej samochody z manualną skrzynią biegów mają jedną tarczę sprzęgła, która poprzez tarcie za pośrednictwem tarczy dociskowej i powierzchni ciernej koła zamachowego przekazuje moc

Jednym z ważnych elementów układu przenoszenia napędu w samochodzie jest tarcza sprzęgła. To właśnie ten element odpowiedzialny jest za przekazanie momentu obrotowego z koła zamachowego do wałka sprzęgłowego w skrzyni biegów. Najczęściej samochody z manualną skrzynią biegów mają jedną tarczę sprzęgła, która poprzez tarcie za pośrednictwem tarczy dociskowej i powierzchni ciernej koła zamachowego przekazuje moc od silnika przez skrzynię biegów do kół.

Zadania tarczy sprzęgła

Tarcza sprzęgła ma też za zadanie redukować drgania jakim poddawany jest samochód podczas jazdy, ponieważ posiada kilka sprężyn śrubowych, które pozwalają na ruchomość tarczy ciernej co z kolei łagodzi szarpanie podczas ruszania czy też drgania podczas sprzęgania albo gwałtownego przyspieszania. W wypadku wyposażenia samochodu w nowoczesne dwumasowe koła zamachowe tarcza sprzęgła jest sztywna, bowiem koła dwumasowe mają specjalne tłumi drgań skrętnych. Nie oznacza to jednak, że wtedy tarcza ma mniej pracy w samochodzie.

Eksploatacja tarczy sprzęgła

Tarcza sprzęgła jak każdy element w samochodzie ulega zużyciu. W tym wypadku następuje to przez ścieranie się powierzchni ciernej, która robi się coraz cieńsza i przez to tarcie robi się coraz słabsze aż nie może przekazać całej mocy. Kiedy tarcza jest zbyt mała dochodzi do tzw. ślizgania się sprzęgła. Sprzęgło trzeba znacznie mocniej puścić, aby samochód w ogóle ruszył z miejsca. Takie zjawisko zwykle następuje powoli i na początku można nawet tego nie zauważyć aż dojdzie do znacznego ubytku tarczy. Jednak to nie jedyna możliwa awaria tarczy sprzęgła. Może też dojść do uszkodzenia piasty, sprężyn czy uszkodzeń mechanicznych.

Jaką grubość powinna mieć tarcza sprzęgła?

Standardowo nowe tarcze sprzęgła są grubości 6-9 mm. Zależne jest to od modelu samochodu, w którym jest montowana. Jednak sama grubość tarczy to nie jedyna przesłanka do jej wymiany. Jeśli wystąpiły inne uszkodzenia np. pęknięcia także wtedy należy wymienić tarczę sprzęgła.

Co ile wymienia się tarczę sprzęgła?

Tutaj nie można jednoznacznie powiedzieć, że tarczę sprzęgła trzeba wymieniać na przykład co 50 tysięcy kilometrów. Dlaczego? Ponieważ stan tarczy sprzęgła zależy od modelu samochodu czy stylu jazy kierowcy. A nawet trasy, którą pojazd pokonuje najczęściej. Podczas codziennej jazdy po górach tarcza może zużywać się szybciej, ponieważ też o wiele częściej redukuje się biegi niż podczas jazdy po równym terenie czy autostradach. Jeśli ktoś jest świeżym kierowcom może też „palić sprzęgło” przez gwałtowne ruszanie czy gwałtownie puszczać sprzęgło po zmianie biegu co także prowadzi do szybszego zużywania się tarczy sprzęgła.

Ile kosztuje wymiana tarczy sprzęgła?

Czując szarpanie przy ruszaniu, słysząc dziwne dźwięki czy nawet czując, że aby ruszyć trzeba mocniej odciągnąć sprzęgło od podłogi można mieć pewność, że tarcza sprzęgła jest do wymiany. Koszt wymiany tarczy sprzęgła jest zależny od marki i modelu samochodu, ponieważ może się zdarzyć tak, że jeden model auta ma dostępnych kilka rodzajów sprzęgła lub też oprócz drogich markowych produktów można znaleźć równie dobre, ale tańsze zamienniki, a żeby określić które pasuje konkretnie ważny jest jeszcze rodzaj silnika itd. Dlatego każda wymiana tarczy może być wyceniana inaczej.

© Copyright 2022 KoloDwumasowe.pl by Olinet.pls