Zużycie koła dwumasowego – objawy i przyczyny

Zużycie koła dwumasowego – objawy i przyczyny

Koło dwumasowe powstało, by wyeliminować szarpnięcia i drgania na sprzęgle podczas przyspieszania samochodu. To bardzo funkcjonalny, ale także niezwykle delikatny element układu przełożenia. Po wielu latach doświadczeń kierowców z tą częścią można stwierdzić, że charakteryzuje go spora awaryjność. Między 160 a 200 tys. przebiegu auta najprawdopodobniej pojawi się perspektywa wymiany dwumasy. Dotyczy to kierowców którzy

Koło dwumasowe powstało, by wyeliminować szarpnięcia i drgania na sprzęgle podczas przyspieszania samochodu. To bardzo funkcjonalny, ale także niezwykle delikatny element układu przełożenia. Po wielu latach doświadczeń kierowców z tą częścią można stwierdzić, że charakteryzuje go spora awaryjność. Między 160 a 200 tys. przebiegu auta najprawdopodobniej pojawi się perspektywa wymiany dwumasy. Dotyczy to kierowców którzy delikatnie obchodzą się ze sprzęgłem i pedałem gazu. Złe nawyki z kółkiem sprawiają, że konieczność interwencji zachodzi już nawet po 60 lub 70 tys. na liczniku.

Wrażliwe dwumasowe koło zamachowe

Czy w takim razie warto inwestować w takie rozwiązanie jak dwumasa? Trudno tu o wybór – większość współczesnych aut posiada omawianą część pod maską. Z resztą należy przyznać, że koło dwumasowe bez uszkodzeń sprawdza się w tłumieniu wibracji. Doskonale chroni skrzynię biegów oraz pozostałe elementy układu napędowego. Uszkodzone koło zamiast tłumić – tworzy drgania i nieprzyjemne dźwięki, zamiast chronić – zużywa układ napędowy. Dlatego wybierając pojazd z dwumasowym kołem zamachowym musimy od razu wkalkulować konieczność wymiany na nowe po jakimś czasie, choć nie wiadomo, kiedy to nastąpi.

Dlaczego dwumasa się zużywa?

Na tempo zużycia koła dwumasowego wpływa wiele czynników. To, kiedy pojawią się pierwsze objawy uszkodzonej dwumasy, zależy między innymi od takich incydentów jak:

 

  • problemy z odpalaniem silnika
  • zła dawka paliwa, powodująca szarpanie
  • wypadanie zapłonów (powodem awarii może być wiele elementów np. wtryskiwacze, świece lub źle dobrana mieszanka paliwa)
  • podnoszenie obrotów silnika na ludzie lub z wciśniętym sprzęgłem
  • jazda na zbyt niskich obrotach silnika (poniżej 1500 obr / min)

Najczęstsze sygnały dotyczące nieprawidłowego stanu

Jak przekonać się, że przyczyną pogorszenia się parametrów jazdy jest coraz bardziej zużyta dwumasa? Objawy wymagają uważnej obserwacji, jednak przeciętny kierowca może bez problemu wychwycić nadciągającą awarię układu jezdnego. Najczęściej spotyka się charakterystyczne objawy koła dwumasowego zbliżającego się do krytycznego poziomu. Możesz pomyśleć o wizycie u mechanika, jeżeli:

  • czuć wyraźne szarpnięcie i stukanie podczas odpalania silnika
  • silnik pracuje nierówno i przerywa,
  • przy jałowym biegu drgania spod maski przenoszą się wyraźnie na nadwozie,
  • podczas jazdy, odpalania i gaszenia silnika słychać stuki i hałasy,
  • płynna zmiana biegów jest utrudniona

Warto jednak zaznaczyć, że każdy z powyższych objawów awarii może również oznaczać uszkodzenie innych elementów. Tylko doświadczony mechanik po demontażu koła dwumasowego może ocenić na 100% jego stan techniczny. Jednocześnie każdy z powyższych objawów prędzej czy później doprowadzi do awarii dwumasy, i innych elementów przeniesienia napędu, dlatego nie należy ich lekceważyć.

Jak zapobiec awarii koła dwumasowego?

Czy można zapobiec zbyt szybkiemu lub nadmiernemu zużyciu dwumasy? Warto zapamiętać kilka zasad, które przyczynią się do wydłużenia sprawności całego układu jezdnego, na czym zyska również koło dwumasowe:

  • nie poruszaj się z niską prędkością na wyższych biegach – zaleca się zawsze jazdę na obrotach ponad 1500 obr/min. Pilnuj tego i jeśli zachodzi potrzeba zredukuj bieg.
  • unikaj ciągnięcia przyczep z większym ładunkiem niż pozwala na to konstrukcja auta,
  • pozbądź się z samochodu wszelkiego bagażu który nie jest Ci aktualnie potrzebny,
  • wciskaj pedał sprzęgła przed uruchomieniem lub zgaszeniem silnika,
  • nie ruszaj z piskiem opon i gwałtownym puszczeniem sprzęgła,
  • podczas przeglądu lub wymiany elementów układu jezdnego w warsztacie zleć sprawdzenie, jak zachowuje się koło dwumasowe.
© Copyright 2022 KoloDwumasowe.pl by Olinet.pls